BIDDING STRATEGIES IN THE MOROCCAN PUBLIC PROCUREMENT MARKET

Auteurs-es

  • HAMID BENABBOU PhD Student, Faculty of Law, Economics and Social Sciences, Souissi, Mohammed V University of Rabat, Morocco
  • KHADDOUJ KARIM Professor of Higher Education, National Superior School of Arts and Crafts, Mohammed V University of Rabat, Morocco

DOI :

https://doi.org/10.48376/IMIST.PRSM/remarem-v15i1.42455

Mots-clés :

AUCTION, GAME, BIDDING STRATEGY, PROCUREMENT, BAYESIAN NASH EQUILIBRIUM, MECHANISM DESIGN, COMPETITION, MARKET, ENCHÈRE, JEU, STRATÉGIE D’ENCHERES, PASSATION DE MARCHÉS, ÉQUILIBRE BAYÉSIEN DE NASH, CONCURRENCE, MARCHÉ

Résumé

Public procurement market accounts for an average of 13% to 20% of GDP worldwide (THE WORLD BANK, 2020) and 17% of the GDP in Morocco. As such, it constitutes a significant source of business opportunities for businesses, especially small and medium enterprises (THE WORLD BANK, 2014). While most research in the field addressed efficiency issues of this important market (KAKWEZI & NYEKO, 2019), the present paper addressed the issue of how companies could efficiently design bidding strategies in the public procurement environment of Morocco to get the best share of this market? To answer this question, the main goal of the present paper was to provide a well-grounded model indicating how to design bidding strategies accurately and efficiently for the Moroccan public procurement market. Through a mix of hybrid exploration and deductive methods, quantitative and qualitative primary data was collected and analyzed to test the working hypotheses of this research paper. This research found that the open tender procedure, as the most used mechanism to award procurement contracts in Morocco, exhibits the patterns of a game auction model that express an equilibrium bidding strategy around which bidding strategies could be rationally and efficiently designed. Moreover, based on an empirical research, this work found that the Moroccan public procurement market is mainly a low competition environment wherein bidding strategies are mostly designed as rather payoff directed strategies than winning procurement contracts directed ones. Finally, while the present work could be considered as a contribution apprehending the field of public procurement from a new market perspective, it doesn’t, however, claim to fully cover all aspects of that same market perspective as many of non-open procedures of public procurement in Morocco remain outside the scope of this research.

 

Le marché de la commande publique représente en moyenne de 13% à 20% du PIB mondial (LA BANQUE MONDIALE, 2020) et 17% du PIB au Maroc. En tant que tel, il constitue une source importante d'opportunités pour les entreprises, en particulier les petites et moyennes entreprises (LA BANQUE MONDIALE, 2014). Alors que la plupart des recherches ont abordé la problématique de l’efficience de ce marché important (KAKWEZI & NYEKO, 2019), le présent article aborde, quant à lui, la question de savoir comment les entreprises pourraient concevoir efficacement des stratégies d’enchères dans l'environnement de la commande publique au Maroc dans l’objectif d’obtenir la meilleure part de ce marché ? Pour répondre à cette question, l'objectif principal de cet article était de fournir un modèle bien-fondé indiquant comment concevoir des stratégies d’enchères de manière précise et efficace pour le marché de la commande publique au Maroc. À travers un mix de méthodes d'exploration hybride et déductives, des données primaires quantitatives et qualitatives ont été collectées et analysées pour tester les hypothèses de travail de cette recherche. Cette recherche a conclu que la procédure d'appel d'offres ouvert, en tant que mécanisme le plus utilisé pour l'attribution de contrats de marchés publics au Maroc, présente les propriétés d'un modèle de jeu d'enchères qui exprime une stratégie d'enchères d'équilibre autour de laquelle des stratégies d'enchères pourraient être conçues de manière rationnelle et efficace. De plus, sur la base d'une recherche empirique, le présent travail a conclu que le marché de la commande publique marocain est principalement un environnement de faible concurrence où les stratégies d’enchères sont principalement conçues comme des stratégies dirigées plutôt vers le profit que vers l’obtention de contrats de marchés publics. Enfin, bien que le présent travail puisse être considéré comme une contribution abordant la commande publique à partir d’une nouvelle perspective de marché, il ne prétend cependant pas couvrir tous les aspects de ce même marché car de nombreuses procédures de passation de marchés publics restent en dehors du champ d’étude de cette recherche.

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Publié-e

25-08-2023